کد مطلب:43674
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:83
وظيفة ما در مجالس عروسي كه همراه با رقص، ساز و ترانه است چيست؟ آيا شركت در مجالس عروسي خويشان با اين كيفيت حرام است؟ مراسم عروسي چگونه برگزار شود تا موجب خشنودي خدا قرار بگيرد؟
به فتواي برخي از مراجع، رقص زن براي زنان يا مرد براي مردان در صورتي كه همراه با حرام ديگري نباشد، اشكالي ندارد.(1) به فتواي اكثر مراجع فقط رقص زن براي شوهرش يا شوهر براي همسرش اشكال ندارد.
در مورد ساز و موسيقي اگر مطرب و شهوت انگيز نباشد، اشكالي ندارد. خوانندگي و ترانه اگر به حدّ غنا (آوازي كه مناسب مجالس لهو و لعب و طرب است) نرسد، باز اشكال ندارد.
شركت در مجالس عروسي مطلوب و پسنديده است، مخصوصاً اگر مجلس عروسي خويشاوندان باشد، ولي اگر در آنجا گناهي صورت مي گيرد، بايد جلوگيري كرد و نهي از منكر نمود.
اگر نهي تأثير ندارد و كسي گوش نمي دهد، بايد از مجلس گناه بيرون رود و به كاري مشغول شود، يا مجلس عروسي را ترك كند و نهي از منكر نيز لازم نيست. اگر شركت در عروسي لازم باشد، به طوري كه اگر شركت نكند، بعداً براي او ناراحتي ايجاد مي شود، مثلاً اگر خواهري در مجلس عروسي برادر خود شركت نكند، باعث حرف و حديث و ناراحتي مي شود، در اين گونه موارد، حضور خود را در مجلس عروسي نشان مي دهد، ولي با نهي از منكر و يا با سرگرم شدن به كارهاي ديگر و با گوش ندادن به ساز و آواز، خود را از گناه حفظ ميكند.
البته ترانه و آواز غنايي كه همراه با حرام ديگري نباشد، مثلاً با موسيقي مطرب و حرام همراه نباشد، در مجلس عروسي استثنا است و خواندن آن در مجلس زنانه اشكال ندارد.(2)
مجلس عروسي و جشن گرفتن به خاطر ازدواج بسيار خوب است و شادي كردن در آن نيز خوب است. اما شادي كردن منحصر به موسيقي و رقص و ترانه نيست. راه هاي مشروع بسياري وجود دارد امّا متأسفانه به حكم انسان به آن چه منع شود، حريص است غالباً به دنبال امور ممنوع مي رود.
مي توان شادي در مجالس را با صداي خوش و زيبا كه غنا نباشد يا با مزاح و شوخي هايي كه حرام نباشد يا با ذكر صلوات و همخواني و تواشيح و خوردن نقل و شيريني ايجاد كرد.
پي نوشت ها:
1. آيت الله تبريزي، استفتائات جديد، س 1037 به بعد؛ آيت الله خامنه اي، اجوبه الاستفتائات، ج 2، س 90.
2. همان، ج 2، س 50.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.